Recension "Brobyggarna" av Jan Guillou

Den här boken finns just nu 23 juli 2018 i Bokbytarhuset Marsfjäll - vet ej hur länge den finns kvar där - skynda fynda!



------------------------------------------

Titel: Brobyggarna
Originalets titel
Författare: Jan Guillou
Antal sidor: 430
Serie: -
Förlag: Piratförlaget
Länkar: Piratförlaget
Läs ett smakprov HÄR
--------------------------------------

Inte vad jag trodde

Fördomarna kring Guillous författarskap var många innan jag läste denna bok. Den första jag läst av hans böcker. Hade en bild av att han skrev bara machoböcker om Arn och spioner och det har väl aldrig riktigt varit min grej helt och hållet. Så därför drog jag mig för att öppna denna bok. 

Tur var väl att jag inte lät mig luras av mina förutfattade meningar och läste den i alla fall. Det känns som att förflytta sig till den tiden för detaljerna är många och att få ta del av arbetsmiljön för de som byggde järnvägsbroarna i Norge är spännande och läskigt. Extra intressant då jag ofta har åkt genom dem, iofs för biltrafik men ändå. De uppoffringar och slit som krävdes är svåra att förstå för mig som är bortskämd med att varken riskera liv och lem i arbetslivet.

Men det är lättläst och inte direkt en litterär upplevelse - iofs behöver inte varje bok vara det - så det är en bra semesterbok där du kan sluta och börja ofta utan att avbrotten ger oflyt i läsningen. Kan inte påstå att den sitter kvar i mina tankar eller att någon av personerna gör det. 

Skulle kunna kalla den här för en chick-lit men istället för fokus på relationer och personer mer på detaljer om byggnadskonst och historia utan att bli trist. 

Så jag gillade boken men kommer inte att leta mig fördärvad att hitta de andra delarna i serien som tydligen ska vara två till efter den här.

Betyg: 👍👍


Baksidetexten:

När havet tog deras far och farbror fick de tre gossarna på det norska Vestlandet utanför Bergen söka familjens försörjning inne i staden. Av en tillfällighet upptäckte man att de tre små repslagarlärlingarna var ovanligt tekniskt begåvade och med hjälp av välgörenhet utbildades pojkarna till järnvägs- och brobyggare.
De tre fiskarsönerna utexamineras många år senare som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Det är 1901 och mänsklighetens tekniskt mest avancerade århundrade har just inletts. Meningen var nu att de skulle återvända till Norge för att bidra till det mest storartade norska ingenjörsprojektet någonsin, att bygga järnväg mellan Oslo och Bergen.
Men kärleken vände upp och ned på planerna. Den ene flydde, bedragen och skamsen, till Tyska Östafrika, men hamnade likväl på ett av tidens största järnvägsbyggen, det mellan Dar es Salaam och Tanganyikasjön.
Den andre flydde också på grund av kärlek, men till London.
Bara äldste brodern Lauritz återvände till Norge för att kunna återgälda brödernas storartade utbildning genom att ansluta sig till järnvägsbygget på Hardangervidda.
Tre bröders öden i ett sekel som ännu var ungt. Där framtidstron överskuggade världens alla orättvisor. Med teknikens stora genombrott skulle alla krig vara utrotade. Föga anade man att man stod inför det mest dramatiska och blodiga århundrade någonsin.
Med romanen Brobyggarna inleder Jan Guillou sin nya romanserie Det Stora Århundradet.

Kommentarer